2011. április 25., hétfő

Ugron Zsolna: Úrilányok Erdélyben

Néha nehéz ellenállni a csábításnak, a kíváncsiságnak... Nem a nagy reklámhadjárat fogott meg, sőt az inkább mindig elrémiszt a könyvektől, hanem egy hosszabb részlet a könyvből, amit valahol olvastam. A kisördög pedig a részletekben rejlik. 

Maga a főszál egy (közepesen - jó indulattal) gyenge szerelmes sztori. Az, hogy a motivációkat, a lelki mozgatórugókat szinte teljesen kihagyja az író, borzalmas arculcsapás az olvasónak. Olybá tűnik, mintha egy rossz történelem tanár mondaná el szárazon az egymás után következő eseményeket. Ráadásul időnként nem tudni ki beszél, ki gondolkodik és nem úgy tűnik, mintha ennek lenne szerepe... Lehet, hogy egyszerűen szerkesztői hiba. 

Az alapsztori mögött azonban meghúzódik több másik történet is, kis anekdoták, amelyek külön vannak szedve és dőlt betűvel írva. Ezek azok a részek, amelyek miatt érdemes kézbe venni a könyvet. Sajnos nem derül ki, hogy ezek naplórészletek-e, vagy valós visszaemlékezések, családi legendák. Az írónő háttere erre enged következtetni, de nem veszek semmit készpénznek. Biztos innen-onnan meg lehet tudni, de annyira nem foglalkoztat, hogy utánanézzek. Egyébként épp egy ilyen részletbe futottam bele, ami felkeltette az érdeklődésem. Társadalomtörténeti szempontból, meg lélektaniból is, érdekes, hogy hogyan birkózott meg a társadalom vezető rétege azzal a veszteséggel, amit a két világháború okozott. Hogyan maradhatott meg a nincstelenség és az élelmiszerjegyek korában az ültetés sorrendje életbevágóan fontos kérdésként?! Ilyen és ehhez hasonló történetecskéken lehet elgondolkodni, de ha már ilyenre vágyom, akkor inkább majd elolvasom az egyik tanárom által javasolt Bánffy Miklós által írt Emlékeimből című könyvet.

4/10

4 megjegyzés:

  1. Titi, amikor láttam, hogy könyves blogod is van, nagyon megörvendtem, hogy nem csak én vagyok könyvfaló. Egyébként Ugron Zsolna könyve foglalkoztat néhány napja, olvastam vele egy interjút egy romániai újságban, és a könyv borítója is megfogott, na meg azt is olvastam, hogy receptek is vannak benne. Nálunk az ára elég borsos, nem tudom érdemes-e megvenni. De egy kis ótmutatót, eligazítást adtál hozzá.

    VálaszTörlés
  2. Ismét én vagyok, szeretném ajánlani neked egy volt évfolyamtársam könyves blogját, nézz be hozzá, ha gondolod. http://megosztomveled.blogspot.com/

    VálaszTörlés
  3. Szia Kati!

    Igen, van benne néhány recept, erről jutott eszembe, hogy hol olvastam róla :)
    Úgyhogy megvan az a rész, ami felkeltette az érdeklődésem: http://www.nlcafe.hu/gasztro/20101218/vacsorak_es_emlekek_ugron_zsolna_karacsonyi_menuje/

    És jó hír neked, hogy ebben van 3 recept is! Sokkal több egyébként nem volt benne, talán 6-7, most nem tudom megmondani, mert kölcsönadtam a könyvet. Inkább kérd kölcsön valakitől, vagy vedd ki könyvtárból, ha tudod, mert tényleg elég drága. Én 35 % kedvezménnyel vettem, de még úgy is.

    Katához benéztem, nagyon tetszik a blogja :) Örülök, hogy te is szeretsz olvasni, nagyon jó tippeket ad Kata hozzá!

    VálaszTörlés
  4. Kezdek kedvet kapni egy könyves bloghoz is, lenne megosztani valóm az olvasásról, csak félek, hogy majd több időt töltök a gép előtt, mint a könyvek mellett. Egyszer, talán.

    VálaszTörlés

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...